TEKNOLOJİ NEDİR?

İnsanların bir amaç için kullandığı tüm araç-gereç ve makinelerin üretilebilmesi için kullanılan yöntemler, teknikler, ve bilgiler bütününe Teknoloji denir. Teknoloji denildiğinde akla ilk cep telefonu, bilgisayar gibi elektronik cihazlar akla gelse de, bunlar birer teknoloji ürünüdür. Kendi başlarına teknoloji değillerdir.

Teknoloji Örnekleri: 

Elektronik Teknolojisi
Metal Teknolojisi
Ar-Ge Teknolojisi
Plastik Teknolojisi
Yazılım Teknolojisi

BİLGİSAYAR NEDİR?

Aritmetik ve mantıksal işlemleri, önceden verilmiş programlar yardımıyla yapan ve sonuçlandıran elektronik bir üründür.

BİLİŞİM NEDİR?

Bilgiyi akla uygun ve düzenli şekilde üreten, depolayan, işleyen ve sunan bilim dalıdır.

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?

Bilişimde kullanılan tüm araç ve gereçlerin bütününe Bilişim Teknolojileri 
denir. Bilişim teknolojileri 4 temel kavramdan oluşmaktadır. Bunlar;

1. Hizmet 2.Yazılım 3.Donanım 4.Ekipman

BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİN GELİŞİMİ

LARRY PAGE

Google arama motorunu üniversite projesi olarak hazırladı. Zamanla geliştirerek tüm insanların kullanabileceği bir uygulama haline getirdi. 

STEVE JOBS

Apple Computer firmasının ortaklarından biridir. Kurmuş olduğu firma iPhone, iPad, Apple, iMac, Machintosh gibi dünyaca tanınan ve yaygın ürünler geliştirmiştir.

BILL GATES

Microsoft firmasının kurucusudur. Dünyada en çok kullanılan işletim sistemleri Microsoft firmasına aittir. İşletim sistemleri haricinde kullanılan çok sayıda uygulama bulunmaktadır. 

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE SAĞLIK

Bilişim teknolojileri ürünlerinin yanlış veya gereğinden fazla 
kullanımında sağlık problemleri yaşanabilir.

BİLGİSAYAR KULLANIRKEN UYULMASI GEREKEN BAZI KURALLLAR:

BEDEN SAĞLIĞI İÇİN

1-Dik Oturulmalıdır.
2-Yüksekliği ayarlanabilir, sırt yaslanabilecek ve kol desteği olan bir koltuk kullanılmalıdır.
3-Dirsek ve eller düz bir çizgide olacak şekilde tutulmalıdır.
4-Dizler 90 veya 110 derece açıda olmalı ve her iki ayak yere basmalıdır.
5-Uzun süreli çalışmalarda her yarım saatte bir çalışmaya ara verilmelidir.

GÖZ SAĞLIĞI İÇİN

1-Ekrandan 45-70 cm uzakta oturulmalıdır.
2-Ekranın üst kenarı ile göz hizasının aynı seviyede olmasına dikkat edilmelidir.
3-Oda yeterli düzeyde ışığa sahip olmalı, ışık ekrana dik açıyla gelmemelidir.
4-Işık yansımaları ve parlamaları önlenmelidir.
5-Belirli aralıklarla ekran haricinde bir yere bakarak göz kaslarının dinlenmesi sağlanmalıdır. 

BİLGİSAYAR SİSTEMLERİ

Bilgisayar sistemleri donanım ve yazılım olmak üzere ikiye ayrılır. Donanım olmadan da yazılım, yazılım olmadan donanım tek başına bir bilgisayar sistemi oluşturamaz.

1-DONANIM

Bilgisayarı oluşturan, elle tutup gözle görülebildiğimiz bütün parçalardır.
Örnek: Monitör, Yazıcı, Klavye, Fare, Anakart, Sabit Disk gibi tüm parçalardır.

2-YAZILIM

Program da diyebileceğimiz, bilgisayarın bütün parçalarını yöneten ve tüm işlemlerimizi yapmamızı sağlayan kodlar bütünüdür.

Örnek: Adobe Photoshop, Microsoft Word, Pro Evolation Soccer Scratch gibi tüm program, oyunlar ve uygulamalardır.

DONANIM BİRİMLERİ

İŞLEMCİ


Bilgisayardaki tüm işlemleri kontrol eder ve yönetir. Bilgisayarların beyni gibi düşünebiliriz.

SABİT DİSK

Tüm dosyaların kaydedildiği, programların yüklendiği ve saklandığı yerdir.

ANAKART

Bilgisayardaki tüm donanımların takıldığı ve bu donanımlar arasında iletişimin sağlandığı karttır.

RAM BELLEK 

Bilgilerin geçici olarak tutulduğu bellektir. Bilgisayar kapandığında buradaki bilgiler silinir.

EKRAN KARTI

Anakart üzerine takılan ve ekrana görüntü aktarılmasını sağlayan elektronik karttır.

SES KARTI

Anakart üzerine takılan ve ses ile ilgili işlemlerde kullanılan elektronik karttır.

ETHERNET KARTI

Ethernet kartı bilgisayarı fiziksel olarak bir ağa bağlayan ve verilerin aktarılmasını sağlayan karttır. Bilgisayarın internete bağlanmasını sağlar.

GÜÇ KAYNAĞI

Bilgisayarımızdaki donanımların ihtiyacı olan gücü sağlayan donanımdır. Bilgisayara gelen elektriği ayarlayarak bilgisayardaki parçaları korur.

KASA

Bilgisayarın ihtiyaç duyduğu tüm birimleri içinde barındıran ve dış etkenlerden koruyan donanımdır.

MONİTÖR

Bilgisayarda yapılan tüm işlemleri görüntüleyen donanımdır. Ekran kartına bağlanır.

KLAVYE

Yazı yazmamızı ve komut girişi yapmamızı sağlayan donanımdır.

FARE

Bilgisayarı kullanmamızı sağlayan ve komut girişi yapmamıza olanak sunan donanımdır.

YAZICI

Belgelerin kağıt üzerine aktarılmasını sağlayan donanımdır.

TARAYICI

Belge ve dokümanları bilgisayar ortamına görüntü olarak aktarmamızı sağlayan donanımdır.

YAZILIM

Bilgisayarın bütün parçalarını yöneten ve tüm işlemlerimiz yapmamızı sağlayan kodlar bütünüdür. Program da denir.

1-İŞLETİM SİSTEMİ YAZILIMLARI

*En temel yazılımdır.
*Donanım birimlerini kullanabilmemizi sağlar.
*Tüm programlar işletim sistemi üzerine kurulur.
*Cep telefonu ve tabletlerde de kurulu olmak zorundadır.

Örnek: Microsoft Windows , Linux, İOS, Android, Pardus

2-UYGULAMA YAZILIMLARI

*İşletim sistemi olmadan çalıştırılamazlar.
*Farklı işlemleri gerçekleştirmek amacıyla kullanılır.
*İşletim sistemi türüne göre, uyumlu çeşitleri vardır.
*Cep telefonu ve tabletlerde ki uygulamalar da
uygulama yazılımlarıdır.

Örnek: Adobe Photoshop, Paint, Microsoft Word-Excel 

İKİLİ SAYI SİSTEMİ

Bilgisayarlar tüm işlemlerde ikili sayı sistemini kullanırlar. 
İkili sayı sistemi 0 ve 1 rakamlarından oluşur. 
Her karakterin 0 ve 255 arasında bir sayı karşılığı vardır.

KAPASİTE BİRİMLERİ

Bilgisayardaki tüm bilgiler, programlar sabit disk üzerinde bir alan kaplar. 
Bu alan kapasite birimleri ile ölçülür. En küçük kapasite birimi bit’tir.
Örneğin 12 sayısı ikilik sistemde (1100)2 sayısına karşılık gelir. 
Bu sayı ikilik sistemde 4 basamakla gösterilmekte, yani 4 bitlik bir bilgidir.


GİRİŞ ÇIKIŞ BİRİMLERİ

Donanımlar özelliklerine göre giriş ve çıkış birimleri olarak da adlandırılırlar.

Giriş birimleri bilgisayara ses, komut, resim ve benzeri bilgiler gönderirler.
Örnek: Klavye, Fare, Tarayıcı, Mikrofon, Web Kamera

Çıkış birimleri bilgisayardan ses, yazı, görüntü gibi bilgileri dışarı aktarmamızı sağlar.
Örnek: Ekran, Yazıcı, Hoparlör 

DEPOLAMA BİRİMLERİ

İçerisine bilgi kaydedip saklayabildiğimiz birimlere depolama birimleri denir.

1-DAHİLİ DEPOLAMA BİRİMLERİ

Kasa içerisinde bulunan Harddisk (HDD) ve SATA Diskler dahili depolama birimleridir.

2-HARİCİ DEPOLAMA BİRİMLERİ

Harddisk ve SATA disk haricindeki depolama birimleri taşınabilir olduğu için harici depolama birimleridir. 

Örneğin CD, DVD, Flash/USB Bellek, Hafıza Kartı gibi.

BİLGİSAYAR ALIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİZ?

1-Yapılacak işlere göre uygun donanımları destekleyecek kapasitede bilgisayarlar seçmeliyiz.
2-Masaüstü veya dizüstü tercihimizi uygun şekilde yapmalıyız.
3-Marka, model ve fiyat araştırması yapmalıyız.
4-Kullanacağımız işletim sistemini tespit etmeliyiz.
5-Bilgisayarın dış görünüşüne bakarak karar vermemeliyiz.

KULLANICI ARAYÜZÜ ( MASAÜSTÜ )

Bilgisayar açıldıktan sonra karşımıza çıkan ilk ekran görüntüsüne masaüstü denir.

Masaüstü elemanları; 
Masaüstü simgeleri, 
Başlat Menüsü, 
Görev Çubuğu, 
Hızlı Başlat, 
Bildirim Alanı

KLASÖR ( DİZİN )

Bilgisayarda dosyalarımızı sakladığımız birimlere klasör adı verilir.

KLASÖR OLUŞTURMA

1-Klasör oluşturulacak yerde farenin sağ tuşuna basılır.
2-Açılan menüden yeni tıklanır.
3-Klasöre yeni bir isim verilir.
4-Enter tuşuna basılır veya boş bir alana fare ile tıklanır.

TAŞIMA VE KOPYALAMA İŞLEMLERİ

Dosya ya da klasörleri taşımak için Kes komutu ( Ctrl+X ) ,
çoğaltmak için Yapıştır komutu ( Ctrl+V ) kullanılır.

SİLME İŞLEMLERİ

1-Farenin sol tuşu ile basılı tutarak geri dönüşüm kutusu üzerine bırakılır.
2-Farenin sağ tuşu tıklanarak Sil komutu seçilir.
3-Dosya ya da klasör seçildikten sonra klavyeden Delete tuşuna basılır.

FARE KULLANIMI

Farede genellikle 3 tuş bulunur ve en çok farenin sol tuşu kullanılır.

Sol tuş : Bir kez tıklandığında seçme işlemi, iki kez tıklandığında açma işlemi yapılır.
Orta tuş: Genellikle ekranı aşağı yukarı kaydırmak için kullanılır.
Sağ Tuş: Tıklanıldığında yapılacak tüm işlemleri gösterir.





DOSYA

Bilgisayarımıza bilgilerimizi kaydettiğimiz birimlere dosya adı verilir.

DERSİMİZ . docx

1.kısım dosya adıdır. Örnekteki dosya adı «Dersimiz» dir. 

Dosya adında ?*/\:<> vs. karakterleri kullanılamaz.

2.kısım nokta işaretidir. Tüm dosyalarda bulunur.

3.kısım dosya uzantısıdır. Uzantı sayesinde dosyanın türü ve hangi programda hazırlandığı anlaşılır.

DOSYA UZANTILARI

Müzik dosyası: .mp3
Resim dosyası: .jpg .jpeg .png .gif
Metin dosyası: .txt
Film dosyası: .avi .mp4 .ts .mpeg
Sunum dosyası: .ppt .pptx
Word dosyası: .doc .docx
Excel dosyası: .xls .xlsx
Kitap dosyası: .pdf
Sıkıştırılmış dosyalar: .rar .zip .iso
Android dosyası: .apk

Her dosyanın mutlaka bir uzantısı vardır.

ARAMA İŞLEMLERİ

Arama Metni                                  Görevi
Tekin                                              Tekin ismindeki tüm dosya ve klasörleri bulur.
*.mp3                                              Uzantısı mp3 olan tüm dosyaları bulur.
Bil*.*                                              Adı Bil ile başlayan tüm uzantılardaki dosyaları bulur.
*.*                                                  Seçilen alandaki tüm dosya ve klasörleri bulur.
?smaç.txt                                        Son 4 harfi smaç olan tüm txt uzantılı dosyaları bulur.