BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ NEDİR?

Bilişimde kullanılan tüm araç ve gereçlerin bütününe Bilişim Teknolojileri denir.

DRONE

Görüntü ve video kaydetme, konum tespit etme ve canlı izleme gibi işlemlerde kullanılmaktadır.

3 BOYUTLU YAZICI 

Farklı malzemeler (plastik, metal gibi) kullanılarak, 3 boyutlu yazdırma işlemi yapar. 

METAVERSE 

Metaverse, gerçek ve sanalın bir bilim kurgu vizyonunda birleştiği, insanların iletişimine
izin veren sanal bir dünyadır.

ROBOTLAR

Robot: Programlanınca belli bir işi yapabilen, otonom cihazlara robot adı verilir.

Robot Türleri:

*Sensörlü (Algılayıcısı Olan) Robotlar
*Elektronik Karar Verme Mekanizması
*Mekanik Uygulayıcılar 

İŞLETİM SİSTEMİ YAZILIMI

*En temel yazılımdır.
*Donanım birimlerini kullanabilmemizi sağlar.
*Tüm programlar işletim sistemi üzerine kurulur.
*Cep telefonu ve tabletlerde de kurulu olmak zorundadır.

FARKLI İŞLETİM SİSTEMLERİ

Linux, Pardus, Windows, Android gibi birçok farklı işletim sistemi vardır.

Pardus işletim sistemi, TÜBİTAK tarafından geliştirilmiş açık kaynak kodlu, milli işletim sistemimizdir. 

DOSYA YÖNETİM SİSTEMİ

FAT ve NTFS olmak üzere iki çeşit dosya yönetim sistemi bulunmaktadır.

1-İkisi de veri saklama yapısıdır.
2-NTFS, FAT32’ye göre daha yeni bir teknolojidir.
3-NTFS, disk kullanımı ve güvenlik açısından FAT32’den daha iyidir.
4-FAT32’de bir dosyanın boyutu en fazla 4gb olabilir.

DOSYA UZANTILARI

Müzik dosyası: .mp3
Resim dosyası: .jpg .jpeg .png .gif
Metin dosyası: .txt
Film dosyası: .avi .mp4 .ts .mpeg
Sunum dosyası: .ppt .pptx
Word dosyası: .doc .docx
Excel dosyası: .xls .xlsx
Kitap dosyası: .pdf
Sıkıştırılmış dosyalar: .rar .zip .iso
Android dosyası: .apk

Her dosyanın mutlaka bir uzantısı vardır. 

BULUT SUNUCULAR

Google Drive – Yandex Disk – Mega Nz - Dropbox

----------------------------------------------------------------------------------------

İNTERNET ETİĞİ NEDİR?

İnterneti kullanırken uyulması ve kaçınılması gereken kuralların tamamına internet etiği denir.

SİBER ZORBALIK 

Bir kişi ya da grubun bilgi ve iletişim teknolojilerini, diğer kişi ya da gruplara karşı;

*Zarar vermek amacıyla
*Tekrarlayan biçimde kullanmasıdır.

TELİF HAKKI

Bir kişinin emeği ile meydana getirdiği bilgi, düşünce, sanat eseri ve ürünün izinsiz
olarak kullanılması ile ilgili hukuken sağlanan haklara Telif Hakkı denir. 

Sembolü çember içerisinde bir c harfidir. ©

LİSANSLI YAZILIM

Tüm kullanma haklarını para karşılığında satın aldığımız yazılımlardır.
Örnek: Windows 7, Microsoft Office

ÜCRETSİZ YAZILIM ( FREEWARE )

Hiçbir ücret ödemeden kullanabileceğimiz ve indirebileceğimiz yazılımlardır.
Örnek: Google Chrome, Pardus

DEMO YAZILIM 

Tanıtım amaçlı hazırlanmış, işlem kısıtlılığı bulunan yazılımlardır. 
Örnek: 4 bölümlük bir oyunun sadece 1 bölümünün oynanabilir hali.

PAYLAŞILAN YAZILIM ( SHAREWARE )

Tanıtım amaçlı hazırlanmış, süre sınırı bulunan yazılımlardır.
Örnek: 30 günlük Office

BİLİŞİM SUÇLARI

Bilgi ve iletişim teknolojileri kullanılarak işlenen tüm suçlara BİLİŞİM SUÇU denir.

*Artan bilişim suçları ile birlikte uzmanlaşmış olan emniyet birimi
  Siber Suçlarla Mücadele Şube Müdürlüğü’dür.

www.ihbarweb.org.tr

DİJİTAL AYAK İZİ

İnternette sizinle ilişkilendirilebilecek, sizden geriye izler bırakan her türlü işlemler dijital ayak izi olarak adlandırılır. 

TRUVA ATI ( TROJAN ) :

Zararlı bir yazılım türüdür. Bir uygulama gibi çalışır. Bilgisayarda güvenlik açığı oluşturur.
Böylece bilgisayara istenmeyen kişiler izinsiz müdahale edebilir.

SOLUCAN ( WORM ) :

Ağ üzerinden bilgisayarımıza bulaşan ve kendini sürekli kopyalayarak çoğaltan zararlı bir yazılımdır. Gereksiz yer kapladığından dolayı bilgisayarım yavaşlatır.

REKLAM YAZILIMI ( ADWARE ) :

Herhangi bir program kullanırken ya da internette gezinirken kendiliğinden
reklam açan zararlı bir yazılımdır.

CASUS YAZILIM ( SPYWARE ) :     

Bilgisayardaki bilgileri toplayıp uzaktaki bir kullanıcıya bilgimiz olmadan gönderen yazılımlardır.

----------------------------------------------------------------------------------------

AĞ ( NETWORK ) NEDİR?

İki ya da daha fazla bilgisayar sisteminin birbirleri ile bağlantılı olmasını sağlaya yapıya Ağ ( Network ) denir. 

Her ağ bağlantısında internet olmak zorunda değildir.

AĞ ÇEŞİTLERİ

1-LAN ( YEREL ALAN AĞI / LOCAL AREA NETWORK ) : 

Ev, okul, işyeri gibi küçük alanlar içerisinde kullanılan ağ çeşididir. 

2-MAN ( METROPOL ALAN AĞI / METROPOLE AREA NETWORK ) : 

Genellikle bir şehir veya geniş bir yerleşkede kullanılan bilgisayar 
ağıdır. Örneğin, üniversite ağı, bir mahallede kurulu olan ağ, vb.

3-WAN ( GENİŞ ALAN AĞI / WİDE AREA NETWORK ) : 

Geniş alanlardaki bilgisayarların ve yerel alan ağlarının birbirleri ile 
bağlantı kurması sonucu oluşan ağ çeşididir. Örneğin, Ankara’da iki 
şubesi bulunan bir firmanın şubeleri arasındaki ağ bağlantısı WAN’dır.

SPLİTTER

Telefon hattını telefon ve modemde ayrı ayrı kullanmak üzere çoğaltan ağ donanımıdır.

MODEM

Telefon hattından aldığı sinyalleri kullanarak internet erişimi sağlayan temel donanımdır.

SWİTCH

Bilgisayarın ve diğer donanımların birbirleri ile bağlantılı olmasını sağlayan ağ donanımıdır. 

CAT5 VE CAT6 KABLO

Modem, switch, bilgisayarlar ve diğer ağ elemanları arasındaki bağlantıyı kurmak için kullanılan kablolardır.

EBA ( EĞİTİM BİLİŞİM AĞI )

EBA, milli imkanlarla geliştirilen bir eğitim portalıdır.

www.eba.gov.tr

İLETİŞİM SÜRECİ

1-Eş Zamanlı ( Senkron ) İletişim:

Örnek: Karşılıklı konuşma, telefonda konuşma vb.

2-Farklı Zamanlı ( Asenkron ) İletişim: 

Örnek: E-posta, forum, sosyal medya

FORUM

Bir soru veya konu hakkında birçok kişinin fikir ve düşüncelerini yazılı olarak 
belirtildiği paylaşım ortamlarıdır.

----------------------------------------------------------------------------------------

TABLOLAMA PROGRAMLARI

Her türlü veriyi, satır ve sütunlardan oluşan tablolar içerisine yazmamıza ve gerektiğinde bu verilerle 
hesaplamalar, işlemler yapmamıza olanak sağlayan programlardır. 

En yaygın kullanılan elektronik tablolama programı Microsoft EXCEL 
programıdır. Bununla birlikte OpenOffice ve Libre Office gibi açık
kaynak kodlu tablolama programları da mevcuttur..

Excel programında çalışma sayfaları satır ve sütunların kesişiminden oluşan hücrelerden meydana gelmektedir.

K harfi: Metni kalın yapar.

A harfi: Metni altı çizili yapar.

T harfi: Metni eğik ( italik ) yapar.

Not: Excel’de hücre içerisinde alt satıra geçmek için ( satır arası bırakmak için )
Alt ve Enter tuşlarına birlikte basılır. ( Alt + Enter )

HESAPLAMA İŞLEMLERİ

Formül yazarken dikkat edilmesi gerekenler:

1-Formüller = «eşittir» işareti ile başlar.
2-Formülleri yazarken boşluk bırakılmaz.
3-Hücre adları kullanıldığında hücrenin içerisindeki değer alınır.
4-Formüller, sonucun görüntüleneceği hücrenin içerisine yazılır.
5-Formüller enter tuşu ile kaydedilir.

Toplama 

=A2+B2

Çıkarma

=A2-B2

Çarpma

=A2*B2

Bölme

=A2/B2

HAZIR FONKSİYONLAR

Topla Fonksiyonu

=TOPLA(A1:A9)

Ortalama Fonksiyonu

=ORTALAMA(B2:B9)

Min Fonksiyonu

=MIN(B2:B19)

Mak Fonksiyonu

=MAK(B2:B15)

Eğer Fonksiyonu

=EĞER(D8<18;"EHLİYET ALAMAZ";"EHLİYET ALABİLİR")

SES VE VİDEO İŞLEME PROGRAMLARI

*Windows Movie Maker *Final Cut Pro *Adobe Premiere Pro *Vegas Pro *Audacity

Camtasia programını indirip kurarak video düzenleme işlemlerini yapabiliriz.

----------------------------------------------------------------------------------------

VERİ NEDİR?

Bilgisayarların sonuca ulaşabilmek için algıladığı, işlemler yaptığı, sonuçlar ürettiği 
ya da daha sonra kullanmak için depoladığı her şeye veri denir.

Yaşadığımız dünya verilerle doludur.

*Bir öğrencinin boyunun 160 cm olması
*Siyah saçlı olması
*55 kg olması
*Yeşil gözlü olması gibi

Verilerle Uğraşan Meslekler

İstatistik uzmanı - Veri analisti - Bilgisayar mühendisi - Yazılım mühendisi - Finans uzmanı

VERİ TÜRLERİ

1-KARAKTER VERİ TİPİ
Tüm tek haneli sayıları, harfleri ve özel karakterleri kapsar. 
Tırnak içinde belirtilir.Bilişim sözcüğündeki «B» harfi bir karakter ifade eder.

2-MANTIKSAL VERİ TİPİ
Evet ya da hayır şeklindeki karar verme süreçlerinde kullanılır. 
Örneğin; arabası var mı? Lise mezunumu?

3-ÖZEL VERİ TİPİ
Tarih, saat, adres, banka hesap numarası gibi verileri temsil eder.

4-KARAKTER DİZİSİ VERİ TİPİ 
Birden fazla karakterin bir araya gelmesiyle karakter dizisi oluşur. 
Örneğin; «Bilişim» sözcüğü bir diziyi ifade eder.

5-SAYISAL VERİ TİPİ
Hesaplama işlemlerinde kullanılır. Tüm sayı çeşitlerini içerir. 
Örneğin; açılar, uzaklık, nüfus, ücret, yarıçap…

SABİT VE DEĞİŞKENLER

Sabit: İlk biçimiyle kalan, değişmeyen ifade ve nesnelerdir.
Değişken: İlk biçimiyle kalmayan, yeni değerler alabilen ifade ve nesnelerdir.

C# değişkenleri tanımlanırken belirli kurallara uymak gerekir. 

1- Öncelikle değişkenin tipi belirtilmek zorundadır. 
2- Değişken ismi alt tire yada metinsel bir karakter ile başlamak zorundadır. 
3- Türkçe ve diğer özel karakterler kullanılamaz. 
4- Değişken ismi içerisinde sayısal karakter kullanılabilir. 

OPERATÖRLER KULLANIMI ÖRNEĞİ

if (5 > 3 && 2 == 2)

Console.WriteLine ( " Hesaplama Doğru " );

else if (5 < 3 && 2 == 2)

Console.WriteLine ( " Hesaplama Yanlış " );

BİLGİSAYAR BİLİMİ

II. Dünya Savaşı esnasında ABD'li bilim insanları tarafından inşa edilen ENIAC ilk çıkan bilgisayardı. ENIAC, yaklaşık 167 m² bir alana sığıyordu.

Bu ilk bilgisayarın siparişi, 1941 yılında ABD’nin II. Dünya Savaşı'na katılmasıyla birlikte ordu tarafından gizli olarak Pennsylvania Üniversitesi'ne ait elektrik mühendisliği okulu Moore School of Electrical Enginering'e verildi. Amaç daha az isabet hatalı uzun menzilli top ve füzelerin hesaplamalarında kullanılmasıydı. Bilim adamları John Mauchly ve Presper Eckert tarafından yaklaşık 4 yılda üretildi.

PROGRAMLAMA DİLİ 

Bilgisayarda kullandığımız programların, oyunların ve uygulamaların oluşturduğu 
kurallar bütünüdür. Her programlama dilinin kendine has yazım kuralları vardır.

BLOK TABANLI PROGRAMLAMA

*CODE
*Google Blockly
*Scratch
*App Inventor
*Ozo Blockly

METİN TABANLI PROGRAMLAMA

*Python
*C Sharp
*C Plus
*Java
*Perl
*Android
*Delphi

PROGRAMLAMA DİLLERİ TARİHİ

1944-45: PLAN CALCULUS
1949: ASSEMBLY DİLİ
1952: AUTOCODE
1957: FORTRAN
1958: ALGOL ( ALGORİTMİK DİL )
1964: BASIC
1972: C
1995: JAVA
2000: C SHARP ( C # )

Visual Studio Nedir?

Visual Studio, birçok programlama dilini kullanarak program, uygulama ya da 
web sitesi yapabileceğiniz bir IDE yani entegre geliştirme ortamıdır.




NOT ALGORİTMASI PROGRAMI

Klavyeden girilen 2 yazılı notu 1 sözlü notu verilerini kullanarak ortalamayı bulan 
ve sınıftan geçme durumunu yazan programın algoritmasını akış şemasıyla 
birlikte oluşturunuz.

// PROGRAMIN ALGORİTMASI

Adım 1 Başla
Adım 2 Birinci Yazılı Notunu Gir, Y1
Adım 3 İkinci Yazılı Notunu Gir, Y2
Adım 4 Sözlü Notunu Gir, sozlu
Adım 5 ort=(Y1+Y2+sozlu)/3
Adım 6 Ekrana ort değerini yazdır
Adım 7 Eğer Ort >=45 ise, «Dersi Geçtiniz» yaz Adım 8’e git
Adım 8 Değilse «Dersten Kaldınız» yaz
Adım 9 Bitir



// NOT ORTALAMASI PROGRAM KODU

{

double y1 = Convert.ToDouble(textBox1.Text);
double y2 = Convert.ToDouble(textBox2.Text);
double sozlu = Convert.ToDouble(textBox3.Text);

int ort = Convert.ToUInt16((y1 + y2 + sozlu) / 3);

label1.Text = Convert.ToString(ort);

if (ort >= 45)
{ label2.Text = "Dersten Geçti" ; }
else

{
label2.Text = "Dersten Kaldı" ; }
}

FLOW CHART 

Flow Chart programıyla akış şemaları düzenleyebilir ve
uygulamalar yaparak exe uzantılı çıktılar alabiliriz. 

----------------------------------------------------------------------------------------

SCRATCH

Scratch grafik programlama dilleri arasında yer almaktadır. Çocukların oyun, animasyon ve uygulamalar yapabilecekleri bir programdır. 7-16 yaş kullanımına uygun geliştirilmiş programlama dilidir.

https://scratch.mit.edu/

Scratch, MIT Medya Laboratuarında geliştirilmiştir.

Eklenen kuklalar ve arka plan resimlerinin görüntülendiği, projenin çalıştırıldığı alana Sahne denir.

Sahne içerisinde kullanılan karakterlere Kukla denir.

Koordinat sistemi yatay ve dikey 2 ekseni belirtir.

Ekrandaki her bir nokta yatay (x) ve dikey (y) bileşenlerinden oluşur. 

Örnek:

(3,-2) noktası; x değeri 3, y değeri -2 olarak anlaşılır. (0,0) noktası; ekranın merkezini gösterir.

Kuklaların birden fazla farklı görünümleri bulunabilir. Kuklaların her bir görünümüne kostüm denir.

Scratch programında programlama için gerekli olan kodlar bloklar halinde bulunur. 


Döngü: 
Kod bloklarının kaç kere tekrarlanacağını ifade eder.

Şart ( Koşul ) : Kod bloklarının hangi durumlarda çalıştırılacağını ifade eder.

Örnek Algoritma 

Adım 1 Başla
Adım 2 100 Adım Git 
Adım 3 Sola Dön
Adım 4 1 saniye bekle
Adım 5 100 adım git 
Adım 6 «Hedefe Ulaştım» mesajı yazdır
Adım 7 Bitir

-------------------------------------------------------------------------

ARDUINO

www.arduino.cc 

Arduino kullanarak çeşitli sensörlerden gelen sinyalleri okuyabilir, ışık yakıp söndürebilir, motor çalıştırabilir; kısacası tüm elektronik uygulamalar yapılabilir.

Arduino kartlar üzerinde bir adet mikrodenetleyici bulunur.
Bir USB kablosu ile kolayca Arduino kodlanabilir. 

Arduino kartların;

*Açık kaynak kodludur.
*Pinler kullanıma hazır bir şekilde düzenlenmiştir.
*Dışardan güç sağlayabilmek için 7V-12V girişi vardır.

* ARDUINO UNO MODELİ

En Çok tercih edilen Arduino modelidir. Üzerinde ATmega328P mikrodenetleyicisi bulunmaktadır.

- Dijital Giriş / Çıkış Pini: 14
- PWM Pinleri : 6
- Analog Giriş Pinleri: 6

Sensörler ölçtüğü değerleri elektrik sinyallerine çevirirler. 

Mekanik Sensörler: Uzunluk, alan, miktar, kuvvet, basınç, hız gibi değişkenler ölçülebilir.
Termal sensörler: Sıcaklık gibi değişkenler termal sensörler sayesinde ölçülür.
Elektriksel Sensörler: Voltaj, akım, direnç, frekans gibi değişkenler ölçülür.
Manyetik Sensörler: Alan yoğunluğu, geçirgenlik gibi değerler ölçülür.
Kimyasal Sensörler: Yoğunlaşma, içerik, reaksiyon hızı, pH miktarı gibi değişkenler ölçülebilir.

* SERVO MOTOR SÜRÜCÜ UYGULAMASI

Malzemeler:

- Arduino Uno
- Servo Motor

Çizimdeki siyah renk bizim servo motorumuzda kahverengine, resimde ki sarı kablo ise servo motorumuzda
ki turuncu kablo yerine geçmektedir.

Arduino Kod Kısmı :

#include <Servo.h> //Servo kütüphanesini programa ekliyoruz.
Servo s_motor; //s_motor isminde servomuzu tanıtıyoruz.

void setup()
s_motor.attach(8); 
// Motorumuzu 8'e taktığımızı söylüyoruz.
}

void loop()

{
  s_motor.write(180); // 180 dereceye motorumuzu götürüyoruz.
  delay(2000);        // 2 saniye bekliyoruz.
  s_motor.write(0);   // 0 dereceye motorumuzu götürüyoruz.
  delay(2000);        // 2 saniye bekliyoruz.
}

* SHIELD NEDİR?

Shield’ler bizi devre kurulumundan da kurtarır. Çünkü shieldler Arduino üzerine tam oturmaktadır. Faklı çeşitlikte shieldler vardır. Örneğin bluetooth shieldi, internet shieldi gibi.