Tamamına Ulaşmak İçin Tıklayınız..
TEKNOLOJİ NEDİR?
İnsanların bir amaç için kullandığı tüm araç-gereç ve makinelerin üretilebilmesi için kullanılan yöntemler, teknikler, ve bilgiler bütününe Teknoloji denir.
Teknoloji denildiğinde akla ilk cep telefonu, bilgisayar gibi elektronik cihazlar akla gelse de, bunlar birer teknoloji ürünüdür. Kendi başlarına teknoloji değillerdir.
Bir ürün yapılırken/geliştirilirken birden fazla teknoloji aynı anda kullanılabilir.
Teknoloji Örnekleri:
Elektronik Teknolojisi
Metal Teknolojisi
Ar-Ge Teknolojisi
Plastik Teknolojisi
Yazılım Teknolojisi
Motor Teknolojisi
TEKNOLOJİ VE TASARIM
Örneğin motosiklet bir teknoloji ürünüdür. Birden fazla teknoloji kullanılarak üretilmiş ve geliştirilmiştir. Teknoloji geliştikçe birçok yeni teknoloji alanı ortaya çıkacaktır.
TEKNOLOJİYİ ETKİLEYEN TEMEL KAVRAMLAR
Buluş, icat, keşif, bilim, teknik, endüstri ve endüstri 4.0 gibi kavramlar teknolojiyi etkilemektedirler.
İCAT VE BULUŞ;
Farklı Teknolojilerin bir araya getirilmesiyle daha önce var olmayan yeni ve benzersiz bir ürünün oluşturulmasıdır. İcat yapan kişiye Mucit denir.Örnek: Televizyon, radyo, telefon gibi ürünler.
Buluş ve İcat arasındaki temel fark;
Buluş daha önce var olan, icat ise daha önce var olmayan bir şeyin ortaya çıkarılmasıdır.
KEŞİF
Daha önce var olan fakat bilinmeyen bir şeyin farkına varılması, ortaya çıkarılmasıdır.
Keşif yapan kişiye Kaşif denir.
Örnek: Yer çekimi kanunu, Kristof Kolomb’un Amerika Kıtasını keşfetmesi, Johannes Kepler’in Güneş Sistemi Yasaları’nı keşfetmesi gibi.
BİLİM
Belirli bir amaç için bilgi edinme ve deneysel yöntemler kullanılarak araştırma yapılma sürecidir. İçerik ve konularına göre farklı bilim dalları bulunmaktadır.
Örnek: Fen bilimi, tıp bilimi, matematik bilimi gibi.
TEKNİK
Sanat, meslek ve bilim dallarında bir işi yaparken kullanılan yol, beceri ve yöntemlerin tümüdür.
Örnek: Bir öğretmenin ders anlatımında uyguladığı yöntemler, doktorun bir hastalığın tespitinde kullandığı yöntem ve teknikler gibi.
ENDÜSTRİ / SANAYİ
İhtiyaçların karşılanması amacıyla gerekli makine ve araçlar kullanılarak her türlü ürün veya hizmet üretiminin yapılmasıdır. Örnek: Robot Üretimi, Motor Üretimi
ENDÜSTRİ 4.0 (4.Sanayi Devrimi)
Bilişim Teknolojileri ile Endüstri’nin bir araya getirilmesiyle oluşan yeni bir sanayileşme sürecidir. Tarihte 4 büyük endüstriyel devrim yaşanmıştır. Endüstri 4.0 dördüncü sanayi devrimidir.
1.Sanayi Devrimi 1760-1840
Mekanik Sistemler
Buhar Gücü
Su Gücü
2.Sanayi Devrimi 1840-1950
Seri Üretim
Montaj Bandı
Elektrik Gücü
3.Sanayi Devrimi 1950-2011
Bilgisayar ve Otomasyon
4.Sanayi Devrimi 2011+
Sanal ve Fiziksel Sistemler
***Endüstri 4.0 ile ile daha kaliteli, daha ucuz, daha hızlı ve daha az israf yapan bir üretim hedeflenmektedir. Robotların üretimi devralması, yapay zekanın gelişimi, üç boyutlu yazıcılarla üretim yapılması ve geniş kapasiteli bilgi ve verilere kolayca erişebilmesi gibi bir çok yeniliği içermektedir.
ÇAĞIMIZIN YENİ TEKNOLOJİK YENİLİKLERİ
ROBOTLAR
Robot: Programlanınca belli bir işi yapabilen, otonom cihazlara robot adı verilir.
Robot Türleri:
*Sensörlü (Algılayıcısı Olan) Robotlar
*Elektronik Karar Verme Mekanizması
*Mekanik Uygulayıcılar
3 BOYUTLU YAZICI
Farklı malzemeler (plastik, metal gibi) kullanılarak, 3 boyutlu yazdırma işlemi yapar. Bu malzemeler (flement) şerit halinde yazıcıya eklenir. Malzeme eritilerek yazdırma işlemi yapılır.
Yapay Zeka: Verileri analiz ederek bize yanıt sağlayan, sorulara cevap verebilen ve kendi kendine öğrenebilen yazılımlara Yapay Zeka adı verilir.
TASARIM
Oluşturulmak istenen bir plakanın ya da nesnenin meydana getirilme sürecidir. Tasarım sürecinin sonunda beklentilere cevap verecek bir ürün ortaya konulmalıdır. Bir veya daha fazla özelliğin ön planda olduğu bu ürünler bazı amaçlara hizmet etmek için tasarlanmışlardır.
Pratik Amaçlar – Estetik Amaçlar – Ekonomik Amaçlar
PRATİK AMAÇLAR
Pratik amaçlar ile anlatılmak istenen şey işlevsellik özelliğidir. Bir tasarım oluşturulurken işlevsellik önemli bir unsurdur. Ürünün sağlamlığı, bakımı, ambalajı, depolama ve taşımadaki kolaylıkları işlevselliğe örnek olarak verilebilir.
İŞLEVSELLİK
Bir tasarımın işlevsel olabilmesi için gerekli pratik amaçlar şunlardır:
* Yeni eylemlere uyarlanabilirliğin sağlanması
*Eylemler için gerekli boyutların saptanması
*Fiziksel bakımdan gerekli boyutların sağlanması
*Psikolojik bakımdan gerekli boyutların sağlanması
*Eylemlerin güvenlik içinde yapılabilirliğinin sağlanması
*Teknik açıdan yapılabilir olmasının sağlanması
*Zaman içinde dayanıklılığının sağlanması
*Onarım imkanı sağlanması
*Yeniden kullanım imkanı sağlanması
*Yeterli sıhhi şartların sağlanması
*Konfor şartlarının sağlanması
ESTETİK AMAÇLAR
Estetik kavramı ürünün renk, biçim, doku , özgünlük açısından yeterli şartların ortaya konulmasıdır. Estetik özellikler pazarlama açısından da önemlidir. Aynı pratik işleve sahip ürünler içerisinden estetik özellikleri fazla olan tercih edilir.
EKONOMİK AMAÇLAR
Malzeme, işçilik, temizlik, bakım , depolama, ulaşım gibi maliyetleri kapsar.
TASARIM TÜRLERİ
İnsan yaşamının her sürecinde bulunan tasarım genel anlamda grafik tasarım, endüstriyel tasarım, mimari ve çevre tasarımı olarak incelenebilir.
GRAFİK TASARIMI
Tasarımın çizgi, şekil, harf, sembol vb. kullanılarak anlaşılabilir hale getirildiği tasarım alanıdır. Afiş, Katalog, Broşür, Kitap, Dergi, Logo, Amblem gibi tasarımlar.
ENDÜSTRİYEL TASARIM
Endüstriyel ürünler ile endüstriyel sistemlerin oluşturulması ve devamlılığı için bilimsel bilginin ve tekniğin estetik ile bir araya getirilerek kullanılmasıdır.
Mimarlık ve mühendislik alanındaki yapıların tasarımında kullanılan alandır. Mimari tasarımında amaç; insanları barındırma, dinlenme, eğlence, çalışma gibi ihtiyaçlarına cevap vermek üzere gerekli mekanları tasarlamak ve inşa etmektir. Okul, ev, stadyum, köprü, baraj gibi yapı tasarımları.
TEKNOLOJİ VE TASARIM ARASINDAKİ İLİŞKİ
Bir ürünün oluşturulmasında veya geliştirilmesinde tasarım tek başına yeterli olmayacağı gibi, sadece teknoloji ile de ürün oluşturulamaz. Ürünler oluşturulurken teknoloji ve tasarım bir arada kullanılır.
Farklı ihtiyaçlar ve istekler nedeniyle farklı tasarım düşünceleri oluşabilmektedir. Bu tasarımları ürün haline getirebilmek için yeni teknoloji alanları oluşabilir ya da mevcut teknolojiler geliştirilebilir. Bu durum tasarımının teknolojiye olan etkisidir.
Teknolojinin gelişmesi ve yeni teknolojilerin ortaya çıkması ise farklı tasarım ihtiyaçlarının ortaya çıkarmaktadır. Bu durum ise teknolojinin tasarım etkisidir.
*Teknoloji ve tasarım kavramları sürekli olarak birbirini etkileyen ve bir bütün olarak düşünülmesi gereken kavramlardır.
TEKNOLOJİ VE TASARIM ÜRÜNLERİNE HAYATTAN ÖRNEKLER
Teknoloji ve tasarım kavramlarının hayatın günlük akışına yaptığı olumlu katkılarının yanında olumsuz etkileri de vardır.
Bilgisayar - Tablet
Olumlu Etkiler
Hızlı ve etkili iletişim
Zaman ve maliyet tasarrufu
Bilgiye kolay erişim
Modern ve kaliteli eğitim
Olumsuz Etkiler
Kişisel bilgilerin çalınması
Duruş bozuklukları
Teknoloji ve oyun bağımlılığı
Sanal dolandırıcılık
Uçak – Tren – Gemi - Tır
Olumlu Etkiler
Hızlı ulaşım
Zaman tasarrufu
Maddi tasarruf
Olumsuz Etkiler
Hava kirliliği
Trafik kazası
Güvenlik sorunları
Fabrikalar
Olumlu Etkiler
Kaliteli ve az hatalı üretim
Zaman tasarrufu
Maliyet tasarrufu
İş gücü tasarrufu
Olumsuz Etkiler
İşsizlik
Çevre kirliliği
Sağlık sorunları
ÜLKEMİZDEKİ TEKNOLOJİK GELİŞMELER
Günümüzde ülkelerin gelişmişlik düzeylerini, teknolojiyi ne kadar kullandıkları, ne kadar ürettikleri ve ne kadar ihraç ettikleri gibi unsurlar belirlemektedir. Dünyada teknoloji alanlarındaki gelişmelere paralel olarak ülkemizde de bir çok alanda gelişmeler olmaktadır. Ülkemizde ulaşım, mimari, savunma sanayi gibi bir çok alanda teknolojik gelişmeler görebilmekteyiz.
Silahlı İnsansız Hava Araçlarımız
İlk Milli Savaş Gemisi: TCG Heybeliada
Oluşturacağımız tasarım ve fikirleri taslak, teknik çizim, maket gibi çalışmalar hazırlayarak anlaşılabilir hale getiririz. Bu çalışmaların hazırlanmasında sanat/tasarım elemanları kullanılmaktadır.
Görsel Tasarım Ögeleri
*Doku
*Mekan
*Çizgi
*Renk
*Biçim/Form
Doku: Bir yüzeyin üç-boyutlu yapısından dolayı sahip olduğu özel bir niteliktir. Doku sürekli devam eden bir desenin yüzeyinin pürüzünü veya pütürünü veya herhangi bir 3 boyutlu hissi bize gösterir.
*Kiremit, mermer, cam, taş gibi dokular sayesinde tasarım gerçekliği artırılır ve anlaşılabilir hale getirilir.
Mekan: Canlıyı içine alan, onu evrensel boşluktan ayıran bir uzay parçasını belirtmektedir. Mekân mimari oluşumun ilk aşamasıdır. İnsanların kendisini güvende hissettiği sınırlı ve hacimli boşluktur.
*Çizgiler ve eğriler kullanılarak tasarımın genel hatları oluşturulur. Yüzeylerin kesişmesi veya noktaların hareketi çizgi olarak adlandırılır.
Renk: Işığın nesnelere çarpmasıyla nesnelerden yansıyarak gözümüze ulaşan duyuma renk denir.
*Renkler kullanılarak tasarım anlaşılabilir hale getirilir.
Biçim/Form: Nesnelerin dış görünüşüdür. Belirli biçimler alan nesneler de kavranabilir dünyayı oluşturur.
*Kare, üçgen, beşgen gibi iki boyutlu şekiller kullanılarak tasarım detaylandırılır.
Farklı şekillerin bir araya getirilmesiyle anlamlı tasarımlar oluşturulur.
TASARIM İLKELERİ
Görsel düzen ve görsel bütünlüğe erişilmesinde,
sanat elemanlarının düzenlenmesi ve bütünleştirilmesine kılavuzluk eden kavramlar tasarım ilkeleri olarak adlandırılır.
*Denge
*Vurgu
*Ahenk/Uyum
*Değişiklik/Zıtlık
*Ritim/Hareket
*Oran-Orantı
Denge: Tasarımı oluşturan parçaların eşit olarak yerleştirilmesi ve dağıtılmasıdır. Zemin katta bulunan pencere ölçülerinin ve şekillerinin aynı olması


